Rancangan Harian Pendidikan Islam
Tahun : 5 Pintar
Hari : Rabu
Tarikh :09 November 2011
Masa : 09.10 – 09.40 pagi (30 minit )
Tajuk : Solat Berjemaah
Matapelajaran : Pendidikan Islam
Konsep utama :Tuntutan Solat Berjemaah
Kata Kunci : Imam,makmum, kelebihan solat berjemaah
Tujuan Am :Pelajar dapat memehami konsep solat berjemaah dan dapat mengamalkannya dalam kehidupan seharian mereka.
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran murid dapat :
1.Menyebut pengertian solat berjemaah dan dalilnya.
2.Menyenaraikan syarat-syarat menjadi imam dan makmum
3.menerangkan kedudukan Imam dan makmum
Nilai Murni :Bekerjasama dan Istiqamah
Solat Merupakan Tiang Agama
Kemahiran Berfikir :Membuat Perbandingan,Membuat urutan,menyenaraikan
Kaedah pengajaran :Perbincangan , soal jawab dan Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar :Video,kertas A4
Pengetahuan Sedia Ada :Murid Sudah Biasa Menunaikan Solat Berjemaah Di Sekolah
Isi Pengajaran :
1.Pengertian Solat Berjemaah
*Solat yang dilakukan lebih dari seorang atau secara beramai-ramai dengan
Diketuai oleh seorang imam.
2.Dalil Tuntutan Solat Berjemaah
*Dalil solat berjemaah
*Maksudnya : daripada Abdullah Bin Umar r.a.Rasulullah s.a.w.bersabda : solat
Berjemaah lebih afdal dari solat seorang diri dengan 27 darjat .
3.hukum Solat Berjemaah :
• Fardhu Ain..iaitu wajib dilakukan oleh setiap orang islam.Hukum ini ditentukan bagi solat jumaat,kerana solat jumaat tidak sah dilakiukan seorang diri
• Fardhu Kifa yah-iaitu memadai beberapa orang yang melakukannya.Hukum ini ditentukan pada sembahyang fardhu selain Jumaat sama ada di surau,masjid atau ditempat-tempat ibadat yang lain.Sekiranya tidak ada orang yang melakukannya secara berjemaah maka seluruh penduduk kampung terwebut mendapat dosa.
• Sunat- iaitu tidak mesti dilakukan tetapi digalakkan melakukannya.Hukum ini ditentukan pada solat jenazah dan solat2 sunat yang dikehendaki melakukannya secara berjemaah.
4.Syarat-syarat menjadi imam
• 1.lelaki
• 2.Baligh
• 3.Baik bacaan Qurannya
* 4.Tidak menjadi makmum kepada imam yang lain
5. Syarat-syarat makmum
• 1.Niat mengikut imam
• 2.Mengetahui perbuatan imam
• 3.Mengikut perbuatan imam
• 4.Kedudukan makmum di belakang imam
• 5.Imam dan makmum berada di satu tempat.
Langkah-langkah pengajaran dan pembelajaran
Aktiviti | Aktiviti guru | Aktiviti murid | Catatan/BBM |
Set Induksi | Guru meminta murid-murid membaca doa. Guru menayang video kepada pelajar. Guru menyoal pelajar :Apakah yang kamu lihat dan faham daripada video tersebut? Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan pembelajaran tersebut. | Murid membaca doa Pelajar melihat dan menghayati tayangan video tersebut. Pelajar menjawab soalan guru secara beramai-ramai. Pelajar memahami tajuk yang akan dipelajari. | Set Induksi : Mempersembahkan sesuatu yang baru dan menarik minat pelajar dengan tayangan video. Objektif ; Guru menyatakan tujuan persembahan dan mengapa mereka perlu mengikutinya. Video |
Langkah 1 | Guru meminta beberapa orang pelajar member maksud solat berjemaah. Guru menerangkan secara terperinci pengertian solat berjemaah. Guru menyoal pelajar secara rawak tentang hukum solat berjemaah. Guru mengulas jawapan pelajar. | Beberapa orang pelajar menyebut maksud solat berjemaah. Pelajar mendengar dengan teliti. Wakil darp pelajar menjawab soalan guru. | slide |
Langkah 2 | Guru menyoal pelajar tentang syarat-syarat wajib solat yang telah dipelajari pada pembelajaran yang lalu. Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan syarat-syarat menjadi imam dan makmum. Guru mengulas syarat-syarat tersebut. | Pelajar dapat menjawab pertanyaan guru dengan baik. Pelajar membaca slide yang dipaparkan. Pelajar mendengar ulasan daripada guru. | Merangsang proses mengingat semula Guru mengaitkan maklumat baru dengan maklumat yang telah dipelajari. |
Langkah 3 | Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan. Guru member arahan supaya pelajar berada dalam kumpulan masing=masing. Guru mengedarkan kertas A4 kepada setiap kumpulan Guru memberi arahan setiap kumpulan melakukan kedudukan imam dan makmum. Guru mengulas jawapan yang dibuat oleh setiap kumpulan. | Pelajar membentuk kumpulan. Setiap pelajar mengikut arahan guru dalam masa yang telah ditetapkan. Pelajar melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru. Hasil ketja setiap kumpulan diulas oleh guru. | Mermbuat pengukuhan : Guru member peluang kepada pelajar mengaplikasikan segala penerangan yang diberi dengan menunjukkan prestasi mereka. Kertas A4 Penilaian terhadap penguasaan pelajar |
Penutup | Guru menerapkan nilai-nilai murni di akhir pembelajaran. Guru member nasihat kepada pelajar agar apa yang dipelajari dijadikan iktibar dan menjadi contoh dalam amalan seharian. | Pelajar mendengar arahan guru. | |
No comments:
Post a Comment